Ik werk met mensen die zich in de zakelijke context willen ontwikkelen.  Wanneer je vastloopt in je werksituatie met stressklachten of burnout.

Ik maak deel uit van Burnout Preventie Brabant, een multi-disciplinair netwerk van professionnals die staan voor preventie van stressklachten en burnout.

Burnout Preventie Brabant

Even niet meer weten

Heb je last van teveel stress. Weet je diep van binnen dat je echt iets te doen hebt om erger te voorkomen?

Of is het op. Misschien was je op weg naar je werk en knapte er iets. Of lukte het vanochtend echt niet meer om je bed uit te komen.

Heb je last van bijvoorbeeld de volgende symptomen?

  • Je voelt geen energie meer en sleept je door de dag heen
  • Je kunt je niet meer concentreren en hebt een wattenhoofd
  • Je gaat steeds harder werken om alles onder controle te houden
  • Je krijgt steeds meer lichamelijke klachten en slaapt slecht of juist heel veel
  • Je kunt niet meer genieten en weet niet meer hoe je je voelt
  • Je tranen zitten hoog
  • Eigenlijk weet je het allemaal niet meer ……

Dan lijkt het erop dat je last hebt van teveel stress, overspannen bent of misschien burn out. Dit heeft effect op je hele systeem. Op je lichaam, op je denken, voelen en hele zijn.

Alleen een integrale aanpak vanuit breder perspectief zorgt voor fundamenteel en duurzaam herstel. Zodat je weer volop in het leven kunt staan.

Coaching bij stress en (preventie van) burn out

Ik begeleid clienten die (teveel) stress ervaren ter voorkoming van burn out. Ik kijk met jou hoe je effectiever gedrag kunt aanleren, maar we gaan ook op zoek naar de diepere oorzaken van stress en burn out, zoals bijvoorbeeld onverwerkt verlies, teveel verantwoordelijkheid nemen of leven en werken met je passie in de schaduw. Deze aanpak zorgt ervoor dat sprake is van duurzaam herstel van vitaliteit, waardoor de kans op terugkeer van de klachten zich minimaliseert. Alles voor een betere balans.

Voor de aanpak en begeleiding van stressklachten is vaak meer nodig dan alleen coaching, een multi-disciplinaire aanpak leidt tot sneller en duurzaam herstel. Om hierin te kunnen voorzien en een optimale begeleiding te bieden is Chantal aangesloten en bestuurslid bij  Burnout Preventie Brabant.

Burnout Preventie Brabant

 

 

Meteen een afspraak maken

Preventie van Burnout, no time to loose!

Volgens de laatste cijfers kampt maar liefst 1 op de 7 werknemers met overmatige stressklachten. Werkgevers worden hierdoor geconfronteerd met steeds meer verzuim. Voor collega’s verhoogt dat vaak de werkdruk.

Herstellen van burnout is een zware en langdurige klus. Laat het niet zover komen. Tijdige aanpak van stressklachten is noodzaak. Burnout Preventie Brabant helpt bij bewustwording en biedt concrete handvatten in de vorm van incompany kennissessies.

Denk hierbij aan:

  • Stress in goede banen leiden;
  • Stress, weet wat je eet;
  • Healthy digital lifestyle;
  • Omgaan met verlies op het werk.

Burnout Preventie Brabant is gespecialiseerd in individuele trajecten op maat. Wij staan met een multi-disciplinair en ervaren team klaar voor begeleiding naar duurzaam herstel van werkenergie. Naast de werknemer ondersteunen wij waar nodig ook zijn team in samenwerking met de werkgever.

 Wij zijn er voor herstel van de werknemer en ontzorgen de werkgever.

BPB werkt aan positieve werkenergie voor werknemers gelet op zelfinzicht, emoties, voeding, beweging, brein en ontspanning;

“Iedere werknemer die een burnout vóór blijft voorkomt langdurige uitval als werknemer én als mens.”

 

“Go Live” Aanbiedingen | beperkt aanbod

Lees meer…

Wat sjouw jij allemaal mee wat niet van jou is?

 

Herken je dit?

  • Dat je vaak werk overneemt van collega’s?
  • Dat je je heel verantwoordelijk voelt voor het teamresultaat?
  • Dat je eigenlijk vindt dat jouw manager bepaalde taken niet goed uitvoert?

En merk je dat je daar steeds meer last van krijgt? Dat je steeds meer druk voelt? En misschien wel erg moe bent. Heb je je wel eens afgevraagd waar dat toch vandaan komt?

Sta jij wel op jouw plek?

Grote kans dat je last hebt van een herhalend patroon in jouw leven. Wat je op en in je werk laat zien zal zich ook in jouw privé situatie voordoen. En waarschijnlijk heb je als klein kind al geleerd om “ van je plek te gaan”. Je staat systemisch op je eigen plek als je de juiste plek aanneemt ten opzichte van anderen in jouw systeem. Dat kan je gezin van herkomst zijn, je huidige gezinssituatie of in de organisatie waar jij werkt. Als je vol op jouw eigen plek staat dan functioneer je meestal goed en sta je stevig in het leven.

Wat is dan jouw plek?

Lees meer…

Bepaalt Veerkracht of je gevoelig bent voor burnout?

Verband tussen veerkracht en burnout

Ik heb deze week de Masterclass “Veerkracht” gevolgd van neuropsycholoog Michael Portzky. Hij legt haarfijn uit wat er gebeurt in het lichaam en het brein wanneer je te lang onder te hoge spanning leeft. Wat er ook gebeurt in ons leven; veranderingen, negatieve gebeurtenissen, een verlies of stress op het werk, steeds weer wordt de manier waarop we ons een weg banen door het leven bepaald door onze veerkracht. Veerkracht bepaalt hoe iemand met werkdruk en stress omgaat. En of je dus slachtoffer wordt van langdurige stress. Waarom jij wel en niet jouw collega? Hoe lager jouw veerkracht, hoe kwetsbaarder je bent voor een burnout. Veerkracht is een buffer tegen een stressaanslag. Maar niemand is onkwetsbaar.

“Veerkracht is een persoonlijkheidskenmerk dat je in staat stelt om de negatieve effecten van stress te modereren en je mogelijkheden tot adaptatie vergroot”

Gezond palliatief pallet

Aan de hand van een wetenschappelijk ontwikkelde vragenlijst kan veerkracht worden gemeten, maar een hoge veerkracht vrijwaart je niet van stressklachten. Er is bijvoorbeeld ook een duidelijk verband met perfectionisme, de lijdensdruk die ontstaat door het niet voldoen aan de eigen hoge eisen en verwachtingen.

De kwaliteit van het “palliatieve palet” blijkt een belangrijke voorspeller voor het risico op burnout. Dit ietwat vreemde begrip dat Portzky heeft geïntroduceerd behelst een scala aan activiteiten die variëren van positief gedrag zoals wandelen, mediteren, lezen, spelletjes doen tot destructief gedrag, zoals roken, niet of overmatig eten, overmatig alcoholgebruik tot zelfmoordgedachten. Het geeft inzicht in het totaal aan stressreducerende activiteiten waarmee men de balans in evenwicht probeert te houden.

Hoe gezond is jouw palliatieve pallet? Hoe kwetsbaar ben jij voor een burnout? Wil je hier meer over weten of onderzoeken wat jij kan doen om stressklachten duurzaam aan te pakken. Neem dan gerust contact op.